HTML

'Dark Night Of My Soul'

Gondolatok. Sajátjaim és melyek Benned ébrednek. Thoughts. The ones in me and the ones generated in you.

Friss topikok

2012.02.07. 08:09 Krap

Sir Edward Elgar, Bernstein

Amennyire átlagos Elgar Délen című nyitánya, annyira nagyon-nagyon jó az E-moll
csellóverseny
e.
A nyitányból annyi maradt meg, hogy megy, mendegél, olykor egészen leköti a
figyelemet, olykor nem. Jó a hárfa benne.
Ennyi.
A csellóverseny viszont zseniális.
A "verseny" szó eleve inkább taszít, mint vonz, ha egy zenemű nevében szerepel.
Ebben az esetben ez ne tévesszen meg senkit.
A két (valójában négy) rész hol (többnyire) érzelemdús, patetikus, hol úgy technikás - nem értek a hangszerhez, de megkockáztatom, hogy nagyon nagy tudás kell az eljátszáshoz -, hogy nem azt érzi, hallja az ember, hogy "na, most jól meggyötörte a szerző az előadót", hanem az az érzete támad, hogy ez egy szívvel, lélekkel (és aggyal) megírt nagyszerű szerzemény.
Az ilyenek miatt járok hangversenyre.
Az első világháború alatt komponálta Elgar.
Helyenként klasszikus gitárt idéző hangok szólalnak meg benne csellón.
Az est szólistája, Stuller Júlia szemtelenül fiatal - főleg érett, alázatról
és hatalmas tudásról valló játékához képest.

https://www.youtube.com/watch?v=4T14Sfwh0aE

A szünet után felhangzó West Side Story Szvit Bernsteintől teljesen más volt.
Egyrészt tipiikus amerikai, közérthető, jazzel, ragtime-mal erősen átitatott  szirup, másrészt egy nagyon keratív elme zenei viccelődése.
Az öt (!!) ütőst például nem mindennapi módon dolgoztatta meg.
 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://krap.blog.hu/api/trackback/id/tr824073480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása