A múlt csütörtökön akkora volt a szállópor koncentrátum kis városom levegőjében,
hogy a forgalom mérséklése érdekében három napig forgalmival lehetett "tömegközlekedni".
Kihasználtam.
És el is gondolkodtam ennek kapcsán sok dologról.
Amíg nem robbant le a város (működtek a nagy gyárak a városban), remekül szervezett
tömegközlekedés jellemezte. Ez mostanra annyira leromlott, hogy a nagy néha felbukkanó
buszok vagy zsúfoltak, vagy üresek.
A villamos az más téma, az szinte mindig zsúfolt/jól kihasznát - nézőpont kérdése.
A vonalak itt is megfogyatkoztak - gyermekkoromban még négy vonal volt, most csak
kettő -, de ez indokolt.
A buszközlekedés viszont egy vicc. Ezt az emberek le is reagálják, gyakorlatilag
csak az jár busszal, akinek sem gépkocsija, sem kerékpárja nincs.
Kb. öt éve max. egy jegyet vettem félévente, azzal "jártam" addig, míg ellenőrt nem
láttam. (Ez nem volt olyan egyszerű, lévén csak az első ajtón lehet felszállni, ahol
a sofőr ellenőrzi a jegyet/bérletet, de a rutin sokmindent megold.) A "járás" max. havi két utazást jelentett.
1-2 éve aztán már jegyet sem vettem, hanem elkerültem a tömegközlekedést.
Most kíváncsian teszteltem a rendszert.
A villamos rendben van. Most újítják fel a nyomvonalat. Ha pénz is lesz új járgányokra, évekig meg lesz oldva ez a környezetbarát közlekedési mód.
A buszok? Jajj.
Ritkán járnak, zsúfoltak, lassúak.
Amin igazán elgondolkodtam, az az, hogy mit lehetne tenni, hogy ne úgy
gondolkodjanak az emberek, mint én, hogy "6100Ft a bérlet? Az 17 liter benzin,
azzal eljárok kb. 250 km-t a kocsival, kényelmesebben, gyorsabban, úgyhogy tojok
a tömegközlekedésre".
Aki villamos vonalán lakik és dolgozik (vagy átszállás nélkül eljut busszal a
munkahelyére), az 3100 Ft-ért megoldhatja a havi közlekedést. Szerencsés.
Én nyáron bicajozom, télen sétálok, kocsikázom, de ha ismét a városban dolgoznék,
komoly dilemmában lennék, hogy hogyan oldjam meg a be- és haza jutást.
A megoldás arra a probélémára (mert szerintem ez probléma), hogy csak a diákok és
az idősek (hatvanvalahány fölött ingyen) "tömegközlekednek", szerintem az lenne,
hogy a villamosbérlet árát jelképesen megemelve (mondjuk 3500Ft-ra) egyetlen,
szabadon választott buszvonalon is lehetne a bérlettel utazni.
A buszbérlet árán pedig elgondolkodnék az illetékesek helyében, hogy lehet-e
csökkenteni.
Másik, ami eszembe jutott, az az, hogy a súlyadó (vagy hogy' hívják) minimális
emelésével egy tetszőleges vonalra INGYEN adnék - mondjuk féléves - bérletet
a helyi kocsi tulajdonosoknak. Úgyis a semmiért fizetjük, és a közlekedési vállalatot is a város üzemelteti.
Ilyesmiken gondolkodtam.
Mert ami az elmúlt (10?) években a városban zajlott, az a tömegközlekedés leépítése.
És akkor a nem létező kerékpárutakról (és általánosságban az utak burkolatának
minőségéről) egy szót sem szóltam.
Majdnem húsz évig folymatosan vettem bérletet, de egyszerűen elüldözött ez a
rendszer a közlekedési vállalat "szolgáltatásaitól".
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tizenkéthúr 2010.12.23. 20:36:36
Kombinált bérletem akkor lett, amikor kiköltöztem az egyetemi koleszba.
Mindig megvettem időben a bérletet, szerintem nagyon megérte, egy átlagos napon minimum 4 jegyet használtam volna el, de volt, hogy a dupláját.
Amióta már csak visszajárok autóval, ritkán utazom a tömeggel, de olyankor tényleg nagyon drága az utazás.
Lilláról a Győri kapuba és vissza, minimum 1000 Ft (tömbjeggyel), ugyanez kocsival kb. 300.
Jók az ötleteid, remélem az illetékesek is olvasgatják a blogodat, mert hátha tudnak javítani az ügyön!
Békés, boldog Karácsonyt az író úrnak, és minden kedves olvasótársamnak!